PLDB-cup 5: DC Roermond stuit op Roderland

Geplaatst op 02-12-2007

Het ligt nog vers in ons geheugen. Roderland, in de provinciale damcompetitie al jarenlang veruit het sterkste team, kwam enkele weken geleden in de Roermondse sporthal op visite voor de jaarlijkse klus tegen DC Roermond.

Het werd voor ons geen geweldige middag, integendeel Met ruime cijfers werden wij teruggewezen door de mannen uit Kerkrade. En uitgerekend dit oppermachtige team lootten wij gisterenavond voor de kwartfinale om de PLDB-cup. Het lot had ons anders gezind kunnen zijn.

Het resultaat van de loting luidt:
Roermond - Roderland
DV Schaesberg - Raes DC 2
Eureka 1 - Cema/De Vaste Zet 1
Cema/De Vaste Zet 2 - Eureka 2

Zoals bekend plaatsten zes teams zich vanuit de gisteren al dan niet gespeelde wedstrijden voor de volgende ronde. Aan de hand van het aantal bordpunten kregen de verliezende teams lootjes toegewezen om mee te dingen voor twee lucky loosertickets. In de bokaal kwamen slechts vijf lootjes terecht. Twee teams van Raes DC Maastricht verloren elk met 6-2 en ze verdienden daarmee bijgevolg elk 2 loten, dus twee kansen voor het doorgaan naar de kwartfinale. Cema/De Vaste Zet verloor met 7-1 en kreeg dus 1 lot toegewezen. Via die gewogen loting mogen het team uit Geleen en een van de teams van Raes verder bekeren. Het resultaat ziet u in de hierboven vermelde paringen.

Het moge duidelijk zijn dat dit resultaat van de lucky looser loting zohier en daar vragen oproept. Zelfs een ruime verliespost leidt niet tot eliminatie uit een toernooi. Sterker nog: de verliezende tams draaien weer voor de volle 100% mee in de strijd om de provinciale beker. Lopen dergelijke acties in de pas met de doelstelling van een afvaltoernooi?
Beslist een argument om eens heel goed over na te denken.

Saillant detail: Raes DC Maastricht II loot in eerste instantie vrij, wordt overgehaald om de vrijvallende plek van DIOS in te nemen, speelt en verliest haar wedstrijd om vervolgens via het gelukkige lot alsnog tot de laatste acht door te dringen. Een lange weg te gaan voor iets wat via het vrijlot al 'vaststond'. Je krijgt wat je verdient.

De volgende ronde van de bekerstrijd vindt op 22 december plaats in het lokaal op de Weijenberg in Hoensbroek waar Eureka onze gastheer en organisator van die ronde zal zijn.

Eureka heeft onlangs haar zesde nummer van de Eureka Gazet het licht doen zien. Een uitstekend ogend clubblad met tal van interessante en lezenswaardige artikelen en analyses. Marcel Karssing tekende voor de layout en de verbindende teksten.
Een prima geslaagde 32 pagina's dikke editie is het resultaat.

Datzelfde Eureka verblijdde de damwereld met een mooie aardewrken mok waarop de bescherheer van Eureka is afgebeeld . Voor niet-ingewijden: de heer Archimides is een uitvinder uit de oudheid, van wie de ontboezeming Eureka (Grieks voor: ik heb het gevonden) afkomstig is (of moeten we zeggen: zou zijn). Het beeltenis van de man wordt omringd door de contouren van een dambord met de naam van de vereniging. Heel mooi, een gaaf Sinterklaascadeautje. Wilt u in het bezit komen van een dergelijk collectors item: Marcel Karssing en Herman Pijnenburg kunnen een exemplaar voor u reserveren. Maar haast u, de voorraad slinkt zienderogen.

Een van de deelnemers aan het bekertreffen merkte gisteren op dat er weinig bier in de mok past. Analyse heeft uitgewezen dat die bewering (helaas) maar al te waar is.