PLDB-cup 4: Damclub Roermond bekert verder na winst op Raes DC Maastricht

Geplaatst op 01-12-2007

Een 6-2 overwinning op een van de drie deelnemende viertallen van Raes DC Maastricht was vanmiddag reden voor een klein feestje. Door de zege plaatste Damclub Roermond zich tijdens de gezamenlijk gespeelde achtste finales in Kerkrade-Chevremont voor de kwartfinale om de PLDB-cup.

De wedstrijdenreeks om de Limburgse beker staat dit jaar onder een ongunstig gesternte. Kwamen vier weken geleden de Limburgse verenigingen nog met volledige teams (achttallen) uit in de gezamenlijke competitieronde, vandaag slaagden diezelfde verenigingen er niet in om van de achtste finale om de provinciale beker een kopie van een maand geleden te maken. De verenigingen waren dezelfde, het enige dat afweek van de competitiewedstrijden was de teamgrootte: de bekertoernooien worden traditioneel gespeeld met kwartetten.

Uit veertien viertallen bestond in eerste aanleg het deelnemersveld. Twee vroegtijdige afmeldingen reduceerden het aantal teams tot 12, maar een kwartier vóór aanvang van de wedstrijden kregen de organisatoren nog een afmelding op hun bordje. Konden de eerste terugtrekkingen nog ongedaan gemaakt worden door het terugdraaien van een vrijlot, tegenover de afmelding te elfder ure stond de organisatie machteloos.

Om even na twaalf uur ging het evenement van start. Eureka II moest node toezien hoe de borden van hun tegenstanders onbezet bleven waardoor na een uur 'spelen' een papieren overwinning een feit werd. Dit leidde na de in de schoot geworpen kwalificatie van Eureka I ook voor het andere Hoensbroekse team tot plaatsing voor de volgende ronde, maar de spelers hadden liever voluit geknokt voor deze plek.

Tweeëndertig dammers moesten in café-zaal Kloth vechten voor een plaatsje bij de laatste acht. Er gestreden is er, dat mag u van ons aannemen.

De mannen van Damclub Roermond zagen hun inzet bekroond met een klinkende 6-2 overwinning op het team van Raes DC Maastricht, dat volgens de loting als team III werd gekenmerkt. WielOkrogelnik en Leon Zeegers wonnen hun partijen tegen resp. Dré Verheggen en Lou Chappin. Jac Hannen en Wim Sanders bereikten allebei een puntendeling. Jac deed dat tegen de sympathieke Belgische dammer Alain Claes en Wim pakte een remise tegen Rob Aartsen die vandaag voor de afwisseling eens voor Maastricht uitkwam.

Het organiserende Roderland werd door het lot gekoppeld aan het eerste team van Cema/De Vaste Zet. De Geleense fomatie had de bui al zien aankomen. Het sterke Roderland werd tegemoet getreden met een team dat qua sterkte echt wel voor het tweede team onderdeed. Overigens gebeurde dit alles binnen de vigerende regels en reglementen. Roderland stond toen de Roermondse deelnemers naar huis gingen, met 5-1 voor en het viertal was dus zeker van plaatsing. Rudy Claes was nog in een hevige strijd gewikkeld om de winst aan te tonen.

Veelvoudig bekerwinanar Schaesberg had relatief weinig moeite met het team dat als Raes DC Maastricht I op de lotinglijst voorkwam. Ook hier geldt de kanttekening dat dit team beslist niet de sterkst mogelijke formatie is die Raes op de been kanbrengen. Toen Wiel Okrogelnik c.s. de speelzaal verlieten leidde Schaesberg met 6-0, waarbij een maximale zege in het verschiet leek te liggen.

Het sterk bezette Cema/De Vaste Zet II had op dat moment uitstekende troeven in handen om ook het derde Maastrichtse team naar verlies te spelen. De Geleense ploeg leidde met 4-2 en het had er alle schijn van dat de laatste partij in een zege voor Cema zou eindigen.

Van de vier teams die de dag meteen nederlaag afsloten, zouden er twee via het lot als een lucky looser worden aangemerkt. Deze twee viertallen dringen, ondanks hun nederlaag c.q. formele uitschakeling, alsnog tot de laatste acht door.

Kijk ook eens op de website van de PLDB.

Toernooi:			PLDB-cup 2008
Toernooivorm: 			KO-systeem
Status:				Achtste finale
Speeldatum:                     1 december 2007
Lokatie:			Zaal Kloth, Chevremont
Aantal deelnemers:		40

De individuele resultaten luiden:

Eureka 2		- De Ridder		8-0  regl.

Eureka 1		- DC Roermond 2		8-0   regl.

Roderland		- Cema/De Vaste Zet 1	7-1
Rudy Claes		- Jan Schoenmakers	2-0 (4)
Hugo de Batselier	- Michelle Roumans	2-0 (1)
Brion Koullen		- Tom Henriquez		2-0 (3)