Het nut van een sluitingsdatum

Geplaatst op 18-12-2013
Hits: 2033

Wat is het nut van een sluitingsdatum?

Als er een of ander evenement wordt georganiseerd wordt aan potentiële deelnemers de mogelijkheid geboden zich daarvoor aan te melden. Vóór een bepaalde datum moet de deelname zijn bevestigd, zo niet, gaat het over.

Zo niet in Limburg. Limburgers zijn plooibaar, voelen zich veelal niet aan regelgeving gebonden. Voor de Limburgse (dam)bekercompetitie is een uiterste inschrijfdatum vastgesteld. Honderd leden van de bond zijn via een e-mail op het toernooi geattendeerd. Desondanks reageerden slechts drie verenigingen op de oproep om in te schrijven voor dit prestigieuze cupgebeuren.

De conclusie ligt voor de hand: als er maar drie aanmeldingen zijn bepalen de betrokken clubs wie de nieuwe bekerhouder wordt. Zo is ook richting de PLDB-leden gecommuniceerd. En toen liep de wekker af.

Zaterdag vindt de voorronde van het Limburgse bekertoernooi plaats. Nu evenwel met twee extra verenigingen, en laten we eerlijk zijn, niet de minst sterke die Limburg op de been kan brengen.

Voor de verenigingen die zich tijdig hebben aangemeld is dit sneu. Hun kansen op een bekerzege nemen aanzienlijk af door de uitbreiding van het aantal teams.

Vanwaar deze ommekeer? Omdat we Limburgers zijn en graag regeltjes naast ons neerleggen? Het lijkt er wel op. Te laat is te laat. Zie het als een feestmaal dat wordt aangericht voor 50 personen. Te elfder ure kan de gastheer ook niet plotseling 60 personen tot zijn gasten rekenen. Er is op die extra komst niet gerekend, en dus ......

En wat als alle verenigingen zich nu keurig vóór de afgesproken datum hadden aangemeld? Dan was er niets aan de hand geweest en zag het toernooi er net zo uit als a.s. zaterdag.

Waarom dan toch zeuren? Omdat we in Limburg kennelijk niet in staat zijn om met elkaar afspraken te maken en die vervolgens ook na te komen.

Natuurlijk is een toernooi met 8 teams interessanter dan een toernooi met 4 teams. Maar er zijn nu eenmaal spelregels nodig om een evenement rond te krijgen. Gaan we ook weer moeilijk doen wanneer zaterdag een team om 12 uur nog niet in het speellokaal is komen opdagen? Ik gun de dammers van harte dat ze daarvan gespaard zullen blijven.

Aan alle deelnemers: maak er een mooie damdag van.