Opnieuw een thuisduel tegen de mannen uit Rosmalen

Geplaatst op 13-12-2013

Voor zaterdag wacht voor ons wedstrijd nummer 312 in de reeks, nummer 16 in KNDB-verband, de 99e wedstrijd in tientalverband. Onze tegenstander wordt het tweede tiental van damclub Heijmans Excelsior uit het Brabantse Rosmalen.

Vorig seizoen was de wedstrijd tegen de mannen van Heijmans Excelsior onze allereerste thuiswedstrijd in de KNDB-competitie. De club, ontstaan uit de fusie van het roemruchte HDR (Heijmans Damclub Rosmalen) en het even roemruchte Excelsior uit 's Hertogenbosch, komt met twee teams uit in de landelijke competitie. De hoofdmacht komt uit in de Hoofdklasse.

Vorig seizoen hadden we dus een thuiswedstrijd tegen Heijmans Excelsior, en ook dit jaar mogen wij gastheer voor de Brabanders zijn. Kennelijk is het bij de KNDB niet gelukt om het wedstrijdprogramma zodanig in elkaar te schroeven dat wij dit seizoen in Rosmalen op bezoek mogen gaan. De teams zullen er verder niet om malen.

Heijmans kwam in de vijf gespeelde wedstrijden twee keer tot een ruime winst. Raes DC Maastricht werd moeiteloos van het bord geschoven en ook tegen Wageningen 3 werden weinig kansen weggegeven.

In vergelijking met vorig seizoen heeft het team nu al meer punten verzameld dan in de 9 wedstrijden die de competitie toen duurde. Met 3 wedstrijdpunten en 68 bordpunten sloot het tiental de competitie af. Dat was aanzienlijk minder dan de score waarop wij aan het einde van de competitie konden bogen. DC Roermond verzamelde 11 punten en ook ons bordpuntentotaal, 96, mocht er wezen.

Dat alles zegt natuurlijk niets over de krachtsverhoudingen van dit moment. Een ongelukkige paring kan het resultaat in de wedstrijd enorm beïnvloeden. Zeker is het dat beide tientallen vrijuit kunnen spelen. Kansloos voor de titel en/of voor het recht op het spelen van een promotiewedstrijd hebben beide teams niet. De top in de Tweede klasse E (Nijmegen, Lent, Wageningen 2 en in iets mindere mate TDV Tilburg) is dermate sterk dat zij van de overige teams weinig concurrentie te vrezen hebben. Dat houdt in dat zowel DC Roermond als Heijmans Excelsior morgen in hun onderlinge treffen een geweldige portie strijdlust aan de dag zullen leggen met kansen voor beide teams. Qua bordpunten ontlopen de teams elkaar niet: Roermond 62 punten uit 6 wedstrijden, Heijmans 50 punten uit 5 wedstrijden.

Als beide teams op volle sterkte kunnen aantreden gaan we een interessante wedstrijd tegemoet.

Cema/De Vaste Zet gaat op visite bij VBI Huissen. Eureka brengt een bezoek aan Wageningen voor de krachtmeting tegen WSDV 2. Ongeslagen koploper Nijmegen en TDV ontmoeten elkaar in Nijmegen. Hekkensluiter Raes DC Maastricht is deze speeldag vrij.

De stand voor aanvang van de zevende speeldag:
   DC Nijmegen          5		10		62
   Lent 2  	        5		9		62