Raes DC Maastricht overtuigend winnaar PLDB-cup 2006

Geplaatst op 14-01-2006

(10048) Zaterdag 14 januari 2006

Met groot vertoon van macht heeft het tweede team van damclub Raes DC Maastricht vanmiddag in Berg en Terblijt de PLDB-cup, de trofee voor de winnaar van het jaarlijkse bekertoernooi van de Limburgse dambond, veroverd.
Het winnende team bestond uit de spelers André Maertzdorf, Peter Schellekens, Willy Maertzdorf, Ger Stam en Bert Pierey.

Damvereniging Eureka uit Hoensbroek legde heel verrassend beslag op de tweede prijs.
Beide teams plaatsten zich voor deelname aan de strijd om de KNDB-beker.

Om even na twaalven ging in zaal Dich en Ich, de uitvalsbasis voor de thuiswedstrijden van Raes DC Maastricht in de nationale damcompetitie, de 37e uitvoering van de Limburgse bekerstrijd van start.

Zes verenigingen verschenen elk met een vijftal aan de start en toen om half 12 het resultaat van de loting bekend werd, was het duidelijk dat het lot enkele knallers aan elkaar had gekoppeld. Torenhoog favoriet was het uit louter Schaesbergspelers bestaande team, dat als Raes DC Maastricht II achter de borden verscheen.

De wedstrijd was nauwelijks een half uur aan de gang toen Peter Swelsen voor de eerste voltreffer zorgde. Een damzet vroeg in zijn partij tegen Leo Nagels was de opsteker die na een uur uitmondde in de eerste winst voor het team van Eureka, een kostbare winst naar later zou blijken.

Juul Meesters deed voor De Ridder iets terug door Roermondspeler Joep Bruggeman ook al in de opening te verschalken.
Jan Heijnen kwam na een damcombinatie tegen Lou Chappin wel erg gemakkelijk aan twee punten. Analyses toonden aan dat de zege door onnauwkeurig tegenspel van de Maastrichtenaar te simpel was weggegeven.
De Ridderspeler Antoon Pierik liet zich door Dré Verheggen op een combinatie trakteren, een afwikkeling die in de jaren zeventig enorm populair was, maar welker slagwendingen ook in 2006 nog voor surprises zorgen, zoals bleek.

Pas in de achtste partij kon de wedstrijdleider de eerste van de drie remises van de dag registreren. Toen Ger Stam door een overwinning op Jack Sijbers de Raesmachine had aangezwengeld wees alles al op een Maastrichts/Schaesbergse eindzege.

Op dat moment immers had Peter Schellekens tegen Andy Damen een stelling op het bord gecreeerd die eenvoudigweg wel tot winst moest leiden. Een dam in ruil voor zes schijven, de zege kon niet uitblijven, een kwestie van tijd.

John Lewkowicz speelde een knappe partij tegen Bram Kole sr. De Heerlenaar won op een fraaie manier, maar hij mocht daarbij van geluk spreken dat de Brunssummer door een foutje in zijn laatste 'vrije'zet zijn kansen op een puntendeling vergooide.

Sensationeel was daarna de gave zege van Herman van de Meer op de Roermondse kopman Wiel Okrogelnik. Terwijl iedereen in de speelzaal in de veronderstelling verkeerde dat Okrogelnik de winst naar zich toe zou trekken, ging hij in de fout: het afspel was kansloos verloren.

Voor Roermond scoorden toen kort na elkaar Peter Eikelenberg en Ger Pisters ieder een punt. Een schamele oogst waardoor de Midden-Limburgse damclub op de 6e plaats bleef steken.

Spannend werd het toch nog toen Andy's vlag viel. Het geluk lachte hem nog even toe: hij had exact de vijftig zetten binnen de tijd gehaald. Baten mocht het evenwel niet, de stand was kompleet plat zoals dat in vakjargon heet.

Op dat moment werd er gespeculeerd welk team als tweede zou gaan eindigen. Het verlies van de Raes I-man had de kansen voor zijn team ernstig in gevaar gebracht, wat heet, naar het nulpunt teruggebracht.

Daarna duurde het nog meer dan een uur voordat André Maertzdorf de winst behaalde tegen Piet Moerenhout. Na een partij van meer dan zes uur, met vele gemiste en afgeslagen remisemogelijkheden, ging de overwinnng uiteindelijk toch nog naar de man uit Schaesberg toe.

Door de overwinning van Lewkowicz op Kole werd Eureka tweede vóór DIOS dat dus genoegen moest nemen met de derde prijs.

De uitslagen en de eindstand:
A.Maertzdorf	- P.Moerenhout	2-0 (15)
W.Okrogelnik	- H.van de Meer	0-2 (11)
G.Schoenmakers	- L.Holtman	2-0 (6)
B.Kole jr.	- W.Schoemans	2-0 (5)
A.Damen		- P.Schellekens	0-2 (14)
L.Masquelier	- G.Pisters	1-1 (13)
W.C.Maertzdorf	- E.Witjes	2-0 (7)
P.Eikelenberg	- J.ten haaf	1-1 (12)
L.Nagels	- P.Swelsen	0-2 (1)
J.Sijbers	- G.Stam	0-2 (9)
D.Verheggen	- A.Pierik	2-0 (4)
J.Lewkowicz	- B.Kole sr.	2-0 (10)
J.Meesters	- J.Bruggeman	2-0 (2)
J.Heijnen	- L.Chappin	2-0 (3)
B.Pierey	- R.Vandecaetsbeek	1-1 (8)

De scoretabel:
		R	D	E	R	R	R	tot		plaats
De Ridder	x	0	0	0	2	2	2		5e
DIOS		2	x	0	2	2	0	6		3e
Eureka		2	2	x	0	1	1	6		2e
Raes I		2	0	2	x	1	0	5		4e
DC Roermond	0	0	1	1	x	0	2		6e
Raes II		2	2	1	2	2	x	9		1e

De eindstand:
Raes DC Maastricht II	9
Eureka	                6
DIOS	                6
Raes DC Maastricht I	5
De Ridder	        2
DC Roermond             2

Voor een plaatje van het winnende team Klik hier.