Verbeter de wereld......

Geplaatst op 17-12-2004

(3412) De afgelopen weken is de damwereld met name via de verschillende forums op het wereldwijde internet opgeschrikt door diverse verbale aanvallen op bestuurderen. Soms gebeurt dat via speldenprikken, maar ook frontale aanvallen worden niet geschuwd. Sommige discussies in de forums zijn ronduit vermakelijk. Echter dat zijn ze niet meer indien personen op persoonlijke titel worden aangevallen.

De Tuchtcommissie van de KNDB is onlangs en bloc afgetreden. In plaats van nadere tekst en uitleg te vragen op de plaats die daartoe is aangewezen, de algemene ledenvergadering of de bondsraadvergadering, beginnen allerlei mensen die de wijsheid in pacht menen te hebben, kritische vragen te stellen om op die manier reacties uit te lokken. Natuurlijk zullen de commissieleden gegronde redenen hebben voor hun terugtreden en even natuurlijk is het dat zij zich niet openlijk in de discussie op de websites mengen. Dat is hun goed recht, en wellicht dienen ze de zaak meer door hun stilzwijgen dan door individueel meningen naar buiten te brengen. Elke verkeerde woordkeuze kan directe aanleiding zijn tot weer een nieuwe discussie.

Ook het bestuur van onze eigen provinciale organisatie kreeg het op enkele forums zwaar te verduren. Ik wil er inhoudelijk niet al te diep op ingaan, maar ook hier wordt een frontale aanval ingezet op goedwillende vrijwilligers die hun vrije tijd en energie stoppen in zaken waar de steeds meer afbrokkelende groep Limburgse dammers profijt van heeft. Het is in onze provincie duidelijk dat het tijdperk van de vertrouwde spreekwoordelijke vanzelfsprekendheid waarmee iets wordt georganiseerd, voorbij is. Wie durft het nog aan om die verantwoordelijkheid te dragen, bijna met zekerheid wetend dat je vroeg of laat, helaas eerder vroeg dan laat, onder het maaiveld zult worden geschoffeld.

Het fenomeen internet is daarbij, misschien ongewild, een kwade genius in het geheel. Daar waar je enkele jaren geleden nog eerst op papier je gedachten moest formuleren, enveloppe en postzegel moest pakken, brief op de bus moest doen, kortom, waar je tot voor enkele jaren eerst moest nadenken voordat je gedachtespinsels de wereld in werden gestuurd, kun je nu dankzij dat vermaledijde internet zomaar je gedachten op je beeldscherm inkloppen, druk op de knop en de hele wereld kan ervan kennis nemen. Blijken je gedachten minder zorgvuldig geformuleerd dan heb je de poppen aan het dansen, en breekt de discussie dan wel de hel los.

Is elke via internet gevoerde discussie dan zinloos?

Dat beweer ik niet en heb ook geen enkele reden om dat te veronderstellen.
Zolang de discussies helder blijven, feiten als feiten worden gezien, schijnargumenten, gissingen, veronderstellingen. intimiderende opmerkingen en het smijten met modder achterwege blijven dan is internet een prachtig eigentijds medium. Kritiek leveren mag, daar is niets mis mee, maar als je het eens ergens echt niet mee eens bent en je denkt het gelijk aan jouw zijde te hebben, verplaats je dan voor je kommentaar gaat leveren eerst eens in de rol waarin degene tegen wie je de grieven wil uiten, zich bevindt, of nog liever: neem eens zijn of haar plaats eens in en probeer vanuit die positie de wereld te verbeteren.

Wellicht gaat er op dat moment een wereld voor je open.

(op persoonlijke titel geschreven)