Schaesberg wacht vrijdagavond een gastvrij onthaal

Geplaatst op 01-12-2004

De voor zaterdag 4 december vastgestelde competitiewedstrijd tussen DC Roermond en DV Schaesberg wordt niet op zaterdagmiddag, maar reeds a.s. vrijdagavond in ons clublokaal gespeeld.
Aanvang: 20.00 uur.

Roermond tegen Schaesberg, voor ons een absolute topwedstrijd. Plaats van handeling: de Jo Jansenzaal, het tijdstip: vrijdagavond. De aspiraties: ruim bemeten, de kansen: ??

Koplopers en beoogd kampioen 2005 Roderland liep op de derde speeldag tegen een tot de tanden toe gewapend Schaesbergachttal finaal tegen de lamp. Toegegeven, het ontbreken van Olga Kamyshleeva scheelt bij het Kerkraadse team een slok op een borrel, en wel meer dan één ook, maar het gaat te ver om een verlies toe te schrijven aan één persoon, hoe belangrijk die voor het team ook moge zijn.
Schaesberg, dat vorig seizoen op de titel leek af te stevenen, verslikte zich in de slotronde, zag Roderland langszij komen en in de toen noodzakelijk geworden barrage liet Roderland, met Olga erbij, geen spaan heel van de dromen van de ploeg uit Landgraaf. Dat zet natuurlijk kwaad bloed. De op revanche beluste Schaesberg wilde op een sportieve manier wraak nemen voor het missen van de titel, trommelde letterlijk Jan en Alleman op om in de sterkst denkbare formatie Roderland van repliek te dienen en op het bord werd de strijd deze keer beslist in het voordeel van Schaesberg, Roderland had het nakijken.

Het Brunssumse De Ridder profiteerde handig van deze tweestrijd. Wat niemand voor mogelijk hield gebeurde, de ploeg van Juul Meesters nam de koppositie over van Roderland. Niemand binnen de gelederen van de PLDB die de club dit succes misgunt, integendeel. Juist dit soort voorvallen maakt de competitie extra spannend.

En wat zijn de kansen van ons team tegen dit Schaesberg? Koffiedik kijken is een ware kunstuiting, wordt niet voor niets wel eens vergeleken met zwarte magie, maar zijn wij wel zwartkijkers. Nee toch? Scahseberg heeft intussen twee wedstrijden verloren. De winst op Roderland kunnen wij ook bezien als een mentale opsteker om het verlies in de competitiestart te verdoezelen.

Is de winst van vorige week een eerste aanzet op een ware revival bij de club uit Landgraaf, of was het een incidenteel succesje?

Vrijdagavond zullen wij het aan den lijve gaan ondervinden. Ook wij hebben na het puntverlies tegen Eureka iets recht te zetten. We hoeven er geen doekjes om te winden: we waren maar wat graag uit Hoensbroek met twee punten vertrokken.
Het mocht niet zo zijn. Alle reden dus voor ons om revanche te nemen op onszelf.

En als dat lukt, tja, dan moet Schaesberg daarvan de wrange vruchten plukken. Gemakkelijk zal dat niet gaan, als het al gaat, want laten we eerlijk zijn: als Schaesberg kompleet en gemotiveerd aantreedt is de ploeg levensgevaarlijk.