Limburgse Damschool en het Juul Meesterstoernooi

Geplaatst op 01-12-2011

Met dertig deelnemers beleefde het lustrumtoernooi van het naar Juul Meesters vernoemde jeugdtoernooi van de Limburgse damschool een fraaie bekroning voor een jarenlange inzet van de organisatoren om iets te organiseren voor de Limburgse damjeugd.

Nu wordt dat 'jeugd' in een wel erg ruim verband gezien. Hoe anders is het te verklaren dat onze clubgenoot Wiel Okrogelnik, die zijn sporen binnen het damwereldje intussen wel verdiend heeft (hij werd toch een half jaar geleden kampioen van Nederland bij de 70+-ers), op de lijst van deelnemers prijkt? Neemt niet weg dat ook dit 5e toernooi weer een daverend damfestijn geworden is, dat in de persoon van Jitse Slump een meer dan uitstekende winnaar kreeg. In een rechtstreeks duel met de als nummer twee eindigende Martijn van Gortel toonde Jitse zijn damkennis en strategisch inzicht. Tom en Peter Swelsen eindigden in deze volgorde als nummer 3 en 4, terwijl de Eurekabroers Folkert en Ivar Jansen 5e en 6e eindigden.

Ger Pisters werd met een zevende plaats de beste Midden-Limburgse deelnemer.

Marijn Jans was de hoogstgeklasseerde niet-lang-dammende deelnemer en in mijn ogen is hij de morele winnaar van de dag. Darja Koullen eindigde een plaatsje lager en zij werd dus de hoogsteindigende vrouwelijke deelnemer.

Het is aandoenlijk om te zien hoeveel beginnende dammers en damsters de weg naar het scoutinggebouw in Munstergeleen weten te vinden als er door de mensen van de Limburgse Damschool specifiek voor deze doelgroep iets groots wordt georganiseerd. In de damwereld nog onbekende namen nemen daar massaal plaats achter de borden en wie weet over hoe korte tijd zij in PLDB-competitieverband onze tegenstanders zullen zijn.

Wiel Okrogelnik klasseerde zich uiteindelijk als 14e, Jeroen Huskens als 17e en Wim Sanders eindigde net boven Theo Schippers als voorlaatste. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Theo, ooit gehuldigd als juniorenkampioen van Nederland bij het sneldammen (!), zondag het plezier in het damspel, en dan ook nog eerder het zien hoe anderen plezier beleven in het spel, belangrijker vond dat zijn eigen prestatie. Met een uiterst kindvriendelijke instelling eindigde hij met slechts één enkel punt als hekkensluiter.