Recordaantal deelnemers in Maastricht met zege voor Paul Nitsch

Geplaatst op 30-12-2008

Met maar liefst 39 deelnemers, een aantal dat in de voorgaande edities nog niet eerder werd bereikt, ging maandagavond de 8e editie van het tot Euro2008 omgedoopte Euregiotoernooi van start. De thuisclub zorgde door de deelname van een flink regiment dammers en damsters voor een solide basis en de oproep aan de zusterverenigingen bracht nog eens zoveel dammers op de been dat dit mooie aantal schuivers in Aaijt Vroenhoven aan de start kon verschijnen.

De discipline sneldammen is bijna een vak apart, en het is dan ook allerminst vreemd dat de gevestigde orde in de eindrangschiking in de bovenste regionen te vinden is. De inschrijving van Paul Nitsch was voor de organisatoren een uiterst welkome verrassing, voor de kanshebbers op een hoge klassering meteen een domper van jewelste.

Paul bleef in het strijdgewoel als enige de hele avond ongeslagen en dat leverde hem de eerste prijs op. Martijn van Gortel, winnaar in 2003 en enkele malen als derde geeindigd, schoot in de confrontatie tegen Paul onderuit en Bert Verton, winnaar in 2006 en al eens derde in de allereerste eiditie van het toernooi, ontliep de latere winnaar omdat hij zich eerder op de avond verslikte in zijn partij tegen Patrick Casaril.

Eigenlijk maakt dat allemaal niet zoveel uit. Alle deelnemers hebben weer een geweldige damavond beleefd, en dan is de klassering, voor de meeste deelnemers, van ondergeschikt belang. Voor het selecte groepje Roermondse deelnemers (of deden zij daar in eigen home als Raesmensen mee) was er niet zo heel veel eer weggelegd. Rob eindigde als 27e, Floris werd 32e. Cees Krottje, vaste gast in Maastricht, veroverde in zijn partij tegen Dummy zijn enige punten. Cees vond in de rustronde genoeg voldoening om niet gebukt te gaan onder de vele nullen die hij in de loop van de avond moest incasseren.

Op de door Dré Verheggen keurig verzorgde website van Raes DC Maastricht vindt u een oogetuige verslag van deze meer dan geslaagde damhappening.

De eindstand is nog niet vermeld, maar vanuit Maastricht is er een toezegging dat die een dezer dagen in volle omvang ook wereldkundig wordt gemaakt. Voor degenen die zolang niet kunnen wachten volgt hier de gecomprimeerde uitslag.
1. Paul Nitsch 12 punten
2. Martijn van Gortel en Bert Verton elk 11 punten