Roermond rondt de competitie geheel in stijl af

Geplaatst op 10-01-2004

(685) Damclub Roermond heeft het seizoen 2003-2004 beeindigd zoals het in september 2003 aan het karwei begon. Geheel vrij van de druk om te moeten presteren begon Roermond vier maanden geleden aan haar 22e bondscompetitiereeks.
Een pijnlijk nipt verlies in de openingswedstrijd gaf aan dat Roermond aan een revival was begonnen. De uiterst verrassende overwinning op titelpretendent De Vaste Zet in de vierde ronde zette de toon: dit Roermond kan op Limburgse bodem elke tegenstander aan.

Natuurlijk werden er enkele minder goede wedstrijden gespeeld. Of juister uitgedrukt: er werd goed gespeeld, maar als team bleek Roermond toch te zwak. Schaesberg bijvoorbeeld bleek op voorhand te sterk, en ook in kampioenskandidaat Roderland moest Roermond haar meerdere erkennen. Voor een team dat niet voor de titel gaat hebben we het meer dan uitstekend gedaan. In de openingswedstrijd verloren we ietwat ongelukkig van DIOS, enkele weken later herhaalden we deze stunt' tegen De Ridder'. We verloren, thuis nota bene, vooral omdat we slechts met zeven man aantraden.

De slotwedstrijd ging tegen Eureka: beide teams samen op de zesde en zevende plaats met elk 4 punten uit 6 wedstrijden en een gelijk aantal bordpunten, twee volledig aan elkaar gewaagde teams dus. Althans op papier.

Roermond verscheen met een fantasie opstelling achter de borden. Jeroen Huskens op eigen verzoek spelend aan bord één, Wiel Okrogelnik aan bord 8, Peter Eikelenberg aan bord 6, Ger Pisters aan bord 7. De enige echte verrassing aan Eurekakant was dat hun clubkampioen Theo van Megen aan het laatste bord ston dopgesteld. Dat brak hem dus op want op die niet verwachte positie kwam hij oog in oog te zitten met Wiel Okrogelnik. Hij had stellig op een andere, minder sterke, tegenstander gehoopt.

We hebben vanmiddag een meer dan puike wedstrijd gespeeld.
Qua score lag het accent op de borden vanaf bord 6. Uitgerekend daar lag het Roermondse zwaartepunt, en het Roermondse toptrio zorgde voor een 100%-score.

De remises van Jeroen Huskens, Leon Zeegers, Jerry Loor en Jack Sijbers waren zonder meer voldoende scores. Met die resultaten is meteen de Roermondse overwinning verklaard.

Alleen Wim Sanders, die alweer eens Bert Verton als tegenstander lootte, mocht niet meedelen in het puntenfestijn.

Uitslagen Roermond-Eureka (10-1-2004)

1. J.Huskens - J. Jaspers 1-1 (3)
2. L.Zeegers - L. Masquelier 1-1 (1)
3. W.Sanders - B.Verton 0-2 (7)
4. J.Sijbers - R. Vandecaetsbeek 1-1 (4)
5. J.Loor - M.Karssing 1-1 (8)
6. P.Eikelenberg - N.Voskuilen 2-0 (5)
7. G.Pisters - H. Pijnenburg 2-0 (2)
8. W.Okrogelnik - T. van Megen 2-0 (6)

Totaaluitslag: 10-6

De verwachting dat Schaesberg vandaag door een overwining ten koste van hekkensluiter Raes Maastricht Limburgs kampioen zou worden, bleek een farce. Ondanks dat Schaesberg in de vooruitgeschoven partij de volle winst pakte, slaagde de thuisploeg er niet in om de benodigde zeven bordpunten aan dit resultaat toe te voegen.
Het werd uiteindelijk een 8-8-gelijkspel en omdat Roderland - met slechts zeven personen anatredend!!! - de slotwedstrijd tegen DIOS won, eindigden Schaesberg en Roderland gezamenlijk op de eerste plaats.
Een beslissingswedstrijd is nodig om de kampioen aan te wijzen.

Voor het bomincident: zie Dammerlei.

Voor de cijfers: zie het volgende bericht.