Ondanks sterk Roermonds verweer: Roderland kampioen

Geplaatst op 16-12-2006

De cijfers zijn bedrieglijk. Roderland heeft vandaag is eigenhuis de voorlaatste competitiewedstrijd van het seizoen, tegen DC Roermond, verdiend met 11-5 gewonnen.
Door deze winst verzekerde de club zich van het kampioenschap van Limburg 2006-2007.

De teleurstelling bij de vijfde bordspeler van DC Roermond in de strijd tegen Roderland was meteen na afloop van de partij bijzonder groot en dat was, gelet op wat er in de voorafgaande uren allemaal gebeurd was, ook alleszins begrijpelijk. Niet of nauwelijks onder de indruk van een ratingverschil van 530 punten was de zwartspeler onverschrokken het sterkste teamlid van de thuisclub tegemoet getreden. Nadat er wederzijds zeventig zetten waren uitgevoerd wees alles er nog op dat de strijd in een puntendeling zou eindigen. Daarmee zou de voormalige wereldkampioene, we hebben het hier inderdaad over grootmeester Olga Kamychleeva, haar eerste puntje in de lopende clubcompetitie dreigen te morsen. En dan die vermaledijde 73e zet, de inleiding van een door Olga bijzonder knap in de stand verweven combinatieve afwikkeling die de partij meteen op tempo uitmaakt. Het is geen schande om op die manier een partij te verliezen, maar de Roermondspeler had daar toch zo zijn eigen gedachten over. Met de remise voor het oprapen, bij een andere voortzetting weliswaar, moest hij na 75 zetten in een pijnlijke nederlaag berusten, een nederlaag met een gevoelswaarde van een afstraffing. Via deze link kunt u het verloop van deze partij in animatie voor uw ogen laten voltrekken.

Damclub Roermond had vandaag in deze belangrijke ontmoeting tegen de aanstaande kampioen, te maken met personele problemen. Twee vaste pionnen, Wim Sanders en Jerry Loor, konden helaas niet van de partij zijn. Ook Roy Loor, die aan de andere kant van de wereld vertoeft, moest vanmiddag verstek laten gaan. Al improviserend kwam de teamcaptain toch nog wel tot een volwaardig team, maar met de niet vaste kernspelers Jeroen Huskens, Jac Hannen en Leon Zeegers in de gelederen, boette het achttal toch wel in sterkte in.

Roderlandvoorzitter Cor Bremmers liep in zijn openingswoord al een beetje op de feiten vooruit. Hij gaf de gasten nog even het voordeel van de twijfel, maar hij stak zijn eigen teamgenoten een hart onder de riem door te stellen dat Roderland bij een eventuele overwinning, ja hij hield het clean, dat Roderland bij een eventuele overwinning vandaag de kampioenswimpel de lucht in kon laten gaan.

De voorzitter gaf zelf het goede voorbeeld. Hij verraste Jeroen Huskens met een combinatie naar de damlijn, maar gelukkig voor alles wat Roermond heette bleek die slagwending en de daaruit voortvloeiende schijfwinst, niet voldoende voordeel te bieden om te partij te winnen. Pfft, het werd dus een puntendeling, een mooie start na ruim twee uur dammen.

De strijd aan de andere zeven borden ontwikkelde zich niet zoals de thuisclub zich dat had voorgesteld. Roermond bleef aardig bij de pinken, de spelers deden geen gekke onverantwoorde dingen en zo bleef de spanning aan alle borden duidelijk voelbaar.

Brion Koullen brak het ijs, hij maakte het Peter Eikelenberg in het middenspel zo moeilijk dat een Kerkraadse winst eenvoudigweg niet kon uitblijven. Toen Roderland eenmaal op voorsprong was gekomen was dat meteen merkbaar in de zaal, het spelen in de wetenschap dat jouw team de leiding heeft, speelt een stuk gemakkelijker.

Leon Zeegers zorgde voor de eerste, en naar later zou blijken enige, Roermondse overwinning. Een missertje van Frits Gorski vormde de inleiding voor een geslaagde Roermondse greep naar de zege. De wijze waarop die winst tot stand kwam deerde de man uit Posterholt eigenlijk minder, de twee punten waren op dat moment belangrijker dan de wijze waarop ze tot stand kwamen.

Nadat Olga Kamychleeva de thuisploeg andermaal op voorsprong had gezet, gad Roderland de voorsprong niet meer uit handen. Marc Werrebrouck en Jack Sijbers hielden elkaar keurig in bedwang en dat kwam in de uitslag tot uiting: remise dus. De klok wees op dat moment 16.40 uur.

Roderland zou vanaf dat moment nog tweemaal toeslaan. Eerst was het Rudy Claes die aan het hoogste bord Ger Pisters de winst afsnoepte, nadat hij hem eerder in de partij de spreekwoordelijke alle hoeken had laten zien. Maarten Everduim liet de volle punten aantekenen omdat hij Joep Bruggeman de baas bleef, en omdat bij de toen bereikte 10-4 stand het kampioenschap van Roderland ene feit was, zag Wiel Okrogelnik tegen Hubert de Baeselier af van verder spelen, de remisegrens lag dichterbij dan een vermetele, wellicht vergeefse poging, om nog tot winst te komen.
Op het scorebord wees de 11-5 de thuisclub overduidelijk als winnaar van de wedstrijd aan.

Beide verenigingen stonden vanmiddag met hun eerste team voor de 25e keer in competitieverband tegenover elkaar. Wiel Okrogelnik was als enige deelnemer in elk van die 25 wedstrijden van de partij.

Als tastbaar bewijs dat de sportieve strijd in een uiterst vriendschappelijke sfeer was verlopen, toastten alle spelers na afloop van het duel op het behaalde kampioenschap van Roderland.

Ook langs deze weg bieden wij de mensen van DC Roderland nogmaals onze welgemeende gelukwensen aan.
Voor de overige uitslagen en de stand klik hier.

De individuele scorelijst na 6 ronden luidt:
W.Okrogelnik	5	2	3	0	7
L.Zeegers	3	2	1	0	5