Wiel Okrogelnik derde in Landgraaf

Geplaatst op 13-01-2023
Hits: 613

Gisteren, 12 januari, vond in Landgraaf in het clublokaal van damvereniging DVS de 17e editie plaats van het traditionele Nieuwjaarstoernooi.

Het moge duidelijk zijn dat de hoogtijdagen van de eindejaars/beginjaarstoernooien voor wat betreft het deelnemersveld al weer een tijdje achter ons liggen. Het evenement van Schaesberg trok zo'n vijftien jaar geleden moeiteloos veertig deelnemers. Dit jaar vonden negentien dammers en damsters de weg naar Landgraaf.

Het toernooi werd gewonnen door Jitse Slump, die enkele weken geleden gehuldigd werd als wereldkampioen rapiddammen. Met een score van 13 uit 7 - remise tegen André Maertzdorf - toonde hij zich overduidelijk de sterkste deelnemer.

Gijs Schoenmakers eindigde - weer eens - als goede tweede. Op een eerbiedige afstand van 2 wedstrijdpunten bleek Gijs de beste van de rest.

Good-old Wiel Okrogelnik, enige tijd uit de running geweest, was de gelukkigste negenpunter in het gezelschap. Op basis van weerstandspunten eindigde hij als derde.

Jack Sijbers sprokkelde 7 punten bij elkaar en daarmee werd hij knap 12e.

Ger Pisters - winst ten koste van Jack Sijbers - verzamelde in totaal 6 punten en dat bracht hem op de 13e plaats in het klassement.

Saillant detail: er zijn 70 partijen gespeeld, incl. de 7 partijen tegen dummy. Slechts 7 daarvan eindigden in een remise (waarvan Martin van der Hout er alleen al drie voor zijn rekening nam). Hoezo: dammen een remisespelletje?