Nieuws

Damclub in crisistijd

Geplaatst op 05-09-2013
Hits: 1760


Damclub in crisistijd

Afname aantal clubleden en damclubs

Nederland heeft nog steeds een netwerk van damclubs met de hoogste dichtheid ter wereld. Gecombineerd met de goede organisatie en faciliteiten van de KNDB, nog steeds zeer aantrekkelijk voor buitenlandse spelers om bij ons in de nationale competitie te komen spelen. De komende 15 jaar kunnen we wel verwachten dat er zo’n 20 tot 30% van alle damclubs gaat verdwijnen door het ontbreken van jeugd en het zakken onder de kritieke ondergrens van 12 clubleden. Deze neergaande lijn is ook zichtbaar bij andere sporten. De verwachting is dat er alleen een aantal grote levensvatbare damclubs zullen overblijven. De bestaande damclubs hebben het in deze tijden moeilijk om constant te blijven. Laat staan om te ledenwinst te boeken. Toen wij als damclub ons hoofd boven de duinen uitstaken en om ons heen keken zagen wij damclubs met hetzelfde aantal clubleden. Alleen deze damclubs hadden vaak te maken met een dalend aantal clubleden en de negatieve spiraal waar zij in zaten.
Terwijl wij steeds een nieuw clublid met applaus konden verwelkomen en optimistisch vooruitkeken, moesten zij in een depressieve sfeer vaststellen dat er weer een clublid was overleden of anderszins was afgehaakt . Het heeft veel van een depressie in een economie, waar het vertrouwen is verdwenen. Hoe krijg je de clubleden zover dat ze er weer in gaan geloven. Het schijnt in de praktijk zeer moeilijk te zijn om zo’n proces van neergang om te buigen in een opgaande lijn. Als het echt gemakkelijk was dan hadden meer damclubs deze weg wel bewandeld. Ik denk dat dit echter wel degelijk mogelijk is. De meeste damclubs hebben wel in de gaten wat er moet gebeuren, maar zijn niet in staat om dat op te tuigen of hebben de mensen niet die dat kunnen uitvoeren. Maar wat heb je daar nou voor nodig? Behalve een flinke dosis enthousiasme moet je ook binnen de vereniging over goede ondernemerskwaliteiten beschikken met de nodige kennis, creativiteit, ervaring, doorzettingsvermogen en tijd om een product als dammen in de markt te zetten. Verkoopervaring is daarbij wel handig maar niet strikt noodzakelijk.

Bestuur als promotieorganisatie

Wil je tegenwoordig een damclub laten groeien dan ben je haast wel verplicht om het bestuur te laten werken als een soort promotieorganisatie. Hierbij moet een niet aflatende continuďteitsslag worden gevoerd zodat minimaal bij elke activiteit met het clubvlaggetje kan worden gezwaaid. Zeker is dat, als je als clubbestuur achterover gaat leunen, geen jeugdclub op poten kan zetten, je grote risico’s loopt om binnen 10 jaar in de top 3 te staan van snelst dementerende damclubs.

Veranderende dammarkt

De maatschappij is continue aan veranderingen onderhevig en dat heeft gevolgen voor het bestuur van een damclub omdat de benadering van onze doelgroep(en) mee moet veranderen. Zeker is dat de tijdbesteding van de mensen sinds de intrede van de computer behoorlijk veranderd is. De groep digibeten wordt steeds kleiner en ouder maar is toch nog wel aanwezig. Enige tijd geleden vergaten wij een billboard uit het raam te halen en dat leverde ons twee nieuwe leden op! Dat waren duidelijk mensen die ons niet via het internet hadden gevonden. Soms lijkt het wel een sprookje als je hoort hoe vroeger een damclub werd opgericht. Er werd dan een sterke dammer uitgenodigd om een simultaan te geven en na afloop konden meestal 5 tot 10 leden worden genoteerd als start van een nieuwe damclub.
Ook vandaag lopen potentiële clubleden nog steeds overal rond maar hoe vind je die nou eigenlijk? Op internet kom ik regelmatig dammers tegen die best een redelijke partij spelen. Als je vraagt op welke club ze spelen blijkt het dat ze nog nooit een damclub van binnen gezien hebben! En als je vraagt waar ze dammen hebben geleerd dan blijkt dat gewoon via een online damwebsite op het internet te zijn. Is ons clublokaal verhuisd naar het internet zonder dat we dat in de gaten hadden? Tegenwoordig spelen op onze club ook af en toe via het internet partijen mee met de onderlinge competitie als ze ziek thuis of als ze soms in een revalidatiecentrum verblijven. Misschien is een (inter)vangnet een mooie methode om met potentiële dammers in contact te komen. Uiteindelijk weet je niet wat daar van terecht komt maar; “niet geschoten is altijd mis” denk ik dan maar weer. Toch moet de crisis ook kansen bieden. Dat moet dan volgens mij gezocht worden in het zoeken naar een goedkopere hobby en ook gezelligheid van een club. Hoe we deze nieuwe doelgroep gaan vinden wordt interessant.
























Met enige aanpassingen overgenomen vanaf http://damclubscheveningen.nl/column/